door voortvarende » vr 06 jul 2012, 18:26
Bon, stand van zaken.
Zwartbaard: de onderkant is a fond behandeld, ALLE roest is weg, ook in de krassen en pitting. Drie lagen anti-roest onderwaterprimer, twee lagen anti-fouling. Morgen rest nog de ong. 20cm onder de dolboord, te verven met bootlak (brengt Nick morgenvroeg). Twee lagen, en de Zwartbaard is klaar. Volgens mij, mits minimaal onderhoud (krassen jaarlijks retoucheren), is de onderkant goed voor JAREN!
Dyver: da's een ander paar mouwen. De MEESTE roest is weg. Ik heb met overgave gebikt en geschraapt, maar er blijven veel restjes. Ik kon geen anti-roestprimer zetten, die is niet compatibel met de peklaag. Die peklaag krijg ik niiet weg zonder zandstralen: bij schuren of slijpen loopt alle gereedschap direct vol geplakt met smeltende pek. Ik heb dus, geen keus, een laag extra pek gezet, Niet geschikte pek bovendien, een rest die in het lokaal stond. Roeien met de riemen...
Morgen rest nog de 20cm onder de dolboord te schuren, anti-roestverf, bootlak (brengt Nick morgenvroeg).
NA de kampen moet de dyver hernomen worden, gezandstraald. Er moet al gelast worden (er zijn gaten, gelukkig allemaal ruim bover de waterlijn).en daarna dezelfde verfbeurten als de Zwartbaard. Dan is ie OK.
De beide roeren staan in de anti-roestverf, morgen nog een extra laagje, daarna anti-fouling.
Morgen komt Hanne helpen.
Ik denk dat we best beide boten nog een aantal dagen op de wal laten liggen, kwestie van alle verf (pekverf droogt traag!!) goed hard te laten worden. Het 75ste heeft ze nodig, het 75ste kan ze in het water leggen?
So far so good.
Wever
dromen is durven